کنترل فشارخون بالا با رژیم غذایی و بدون دارو


اگر مشکل فشارخون بالا دارید و دنبال راه هایی برای کنترل فشارخونتان می گردید بعد از اجرای دستورات پزشکتان انجام تغییراتی در سبک زندگی در درمان و کنترل فشارخون نقش مهمی ایفا می کند.اگر پزشک شما تشخیص دهد شما نیاز به مصرف دارو دارید نباید از مصرف آن خودداری کنید یا در صورت استفاده از داروهای ضد فشارخون نباید خودسرانه آن را قطع کنید.

۱-کاهش وزن و اندازه ی دور کمر:

فشارخون با افزایش وزن افزایش می یابد.کاهش ۴٫۵ کیلوگرم وزن  منجر به کاهش فشارخون در شما می شود.در کنار کاهش وزن  می توان سایز دور کمر خود را نیز کاهش داد.دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتیمتر در مردان و ۸۹ سانتیمتر در زنان خطر افزایش فشارخون را به همراه دارد.

۲- ورزش کردن:

فعالیت جسمانی منظم حداقل ۳۰تا۶۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته می تئاند به سرعت وزن شما را کاهش دهد.

۳-داشتن رژیم غذایی سالم:

یک رزیم غنی از غلات کامل،میوه،سبزیجات و لبنیات کم چربی و عدم استفاده از چربی های اشباع و کلسترول می تواند فشارخون را کاهش دهد.بعضی از اجزای این رژیم غذایی شامل:

*اضافه کردن یک بشقاب سبزیجات در وعده های ناهار و شام.

*استفاده از میوه به عنوان میان وعده.

*استفاده از چاشنی بدون چربی و یا کم چربی.

*استفاده از لبنیات و گوشت کم چرب.

*استفاده از میان وعده های سالم مثل: آجیل ،کشمش،مویز و ذرت بوداده.

*کاهش مصرف نمک.

*استفاده از نان سبوس دار.

*استفاده از منابع خوب پروتئین(ماهی ،مرغ پوست کنده و سویا).

۴-ترک الکل و سیگار:

افراد الکلی در خطر بیشتر برای ابتلا به فشارخون بالا می باشند. سیگار کشیدن در طول روز باعث بالا ماندن فشار خون به طور مداوم می شود.استنشاق دود سیگار هم می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش فشارخون گردد.

۵-قطع مصرف کافئین:

نقش مصرف کافئین بر روی فشارخون کاملا معلوم نیست.نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار می تواند به طور موقت و یا دائم فشارخون را افزایش دهد.

۶-کاهش استرس:

استرس و اضطراب باعث افزایش فشارخون می شود.اگر نمی توانید عوامل استرس زا را از بیثن ببریدپس از راه های کنار آمدن با استرس مانند:عبادت،تنفس عمیق،ماساژ،یوگا استفاده کنید.

اگر هیچکدام از این راه ها کافی نبود به یک مشاور مراجعه کنید.