اصول تغذیه ای در روزه داران درماه مبارک رمضان


اصول کلی برای پیروی از برنامه غذایی صحیح و مصرف غذاهای متنوع است.برنامه ی غذایی را باید طوری تنظیم نمود که دچار کاهش یا افزایش وزن نشوید.برنامه ی غذایی  در ماه مبارک رمضان باید طوری باشد که تمام گروه غذایی مصرف گردد که شامل:نان و غلات،سبزی ها،میوه ها،شیر و لبنیات،گوشت و جانشین هایش باشد.

  • در این ماه از رژیم غذایی سبک و ساده در چهار وعده ی غذایی سحر،افطار،شام و بعد از شام استفاده کنید.
  • انتخای غذاهای کم نمک ، کم چرب و کم شکر از هر گروه غذایی ضروری می باشد.
  • به جای غذا های چرب و سرخ شده ،از غذاهای آب پز و بخار پز شده استفاده کنید.
  • مصرف غذا در وعده های سحر،افطار،شام و بعد از شام به صورتی باشد که احساس سیری کامل نکنید.
  • خوردن سحری در وقت سحر باشد نه در ساعت ۱۲ شب تا ۲ بامداد.
  • برای آن که خوردن غذاهای سحری دشوار نباشد ،باید کمی زودتر (۱ ساعت)از خواب برخیزید.
  • حذف سحری به خیال تاثیر بر لاغر شدن کار علمی و درستی نیست زیرا سبب سوخت ناقص چربی ها و پایین افتادن قندخون می شود.
  • کسانی که بدون خوردن سحری روزه می گیرند،به علت صرف دیر هنگام شام سنگین،خواب مناسبی ندارند و به علت فاصله ی زیاد صرف غذا از شام تا افطار،در طول روز تمرکز و کارایی خود را از دست می دهند.
  • در سحر از مصرف غذاهای پرچرب،پرحجم و چای پررنگ پرهیز کنید.
  • اگر میل به خوردن غذا ندارید،شیر مصرف کنید.
  • بلافاصله بعد از خوردن سحری دراز نکشید ،این کار موجب برگشت غذا از معده به مری و ناراحتی گوارشی می شود.
  • از خوردن تنقلات فراوان در فاصله ی افطار تا سحر خودداری نمایید تا معده به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده ی غذای سحری باشد.
  • از زمان صرف افطار تا سحر مایعات زیاد بنوشید.
  • از آغاز کردن تغذیه با آب سرد ،نوشابه جدا خودداری نماییدو مقداری آب گرم یا چای مصرف نمایید.
  • در افطار باید مقدار غذا را ترجیحا اضافه نمایید و از بافت رقیق شروع کرده و به غلیظ برسانیم. معده خالی در هنگام افطار تحمل غذاهای خشن را ندارد ولذا خوردن غذا های سهل الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب تر است.
  • عجله در خوردن غذا و خوب نجویدن آن منجر به عدم هضم و جذب کافی غذا و ایجاد ناراحتی های گوارشی مانند نفخ و سنگینی و احساس پری می گردد.
  • وعده ی افطار و شام۲ وعده ی مجزا هستند و نباید آنها را در یک وعده خلاصه کرد.
  • شام را سبک و کم حجم و ۲ساعت بعد از افطار میل کنید.